Koninklijk Complot - Scheiding van tafel en bed

 


Scheiding van tafel en bed - Hoofdstuk 23

Ruim twee weken na de brand licht de koningin John Major in over de voorgenomen ‘scheiding van tafel en bed’ van de prins en prinses van Wales. Dat betekent dat het huwelijk alleen op papier blijft bestaan. Diana en Charles hebben niet direct de intentie om te scheiden, maar ze zullen wel aparte levens gaan leiden. Op de schouders van de premier rust de moeilijke taak om hierover een verklaring af te leggen aan het Britse volk en het Lagerhuis.

Op 9 december worden alle televisieprogramma’s onderbroken om de bekendmaking van de scheiding uit te zenden. Het is de hele dag door op het nieuws. Het nieuws veroorzaakt een verdovende en vreemde sensatie bij het Britse volk. Ook al stonden alle signalen op rood sinds het verschijnen van Diana’s boek, nu de scheiding dan een feit is, is men toch verbijsterd.

In één jaar tijd spelen er drie scheidingen in de koninklijke familie. Het eens zo trotse bouwwerk van de monarchie lijkt op instorten te staan. De koninklijke familie voorziet een mediacircus, waar ze zich niet op kan voorbereiden. Ook Camilla weet niet goed wat ze met deze situatie aan moet. Een horde opgewonden verslaggevers verschijnt voor haar landhuis in Wiltshire.

Ze geeft te kennen niet op de hoogte te zijn van de voorgenomen scheiding tussen Charles en Diana, maar ze weet wel beter. Charles heeft haar die ochtend meteen op de hoogte gebracht, nog voordat het bericht naar buiten kwam. Voor haar is het goed nieuws, want ze heeft haar minnaar precies waar ze hem hebben wil.

Diana hoort het nieuws in haar appartement op de radio. Ze zet het geluid harder om geen woord te missen en luistert aandachtig naar de stem van premier Major, die plechtig klinkt. Hij kiest zijn woorden weloverwogen. Zijn taalgebruik is correct en enigszins formeel.

‘The Fairy Tail is coming to an end.’ De woorden verankeren zich langzaam in haar geest. De kracht van het plotselinge besef dat het sprookje nu werkelijk over en uit is, maakt dat ze de woorden hardop uitschreeuwt. Een triest gevoel maakt zich van haar meester. Ze had hun huwelijk graag tot een succes gemaakt, maar nu scheiden zich hun wegen. Er komt alleen nog geen officiële echtscheiding.

Eindelijk zijn ze bevrijd van de banden die hen verstikten, maar die ze ooit liefde hebben genoemd.
Het loskoppelen maakt hen, ondanks alle pijn die erbij hoort, vrij. Maar naast vrijheid hunkert Diana naar liefde. Ze wil weer worden bemind. Eerst moet ze echter leren omgaan met de onzekerheid van deze nieuwe periode in haar leven. Er is een grote metamorfose op komst.

Oudejaarsavond wordt Diana’s keerpunt. Dit is de eerste dag van een nieuwe levensfase. Ze laat haar stem horen en haar eigen karakter zien. Ze heeft in de afgelopen weken een heuse gedaanteverwisseling ondergaan, haar tuttige kleding is verruild voor een eenvoudiger, vlottere en meer eigentijdse stijl. Ze vult haar kledingkast aan met jurken van Jacques Azagury. Hij onderstreept haar sexappeal, zonder van haar een sekssymbool te maken.

Ze is een stuk besluitvaardiger en zekerder geworden. En ook haar nieuwe, kortere kapsel geeft aan hoezeer ze zich bevrijd voelt. Ze heeft een radicale stijlbreuk ondergaan. Ze is een nieuw mens en dat mag iedereen weten. 

De pers promoveert haar tot eerste covergirl van het Britse rijk, wat duidelijk niet naar de zin is van de koninklijke familie. En met name niet van Charles. Hij is razend jaloers op haar snel groeiende populariteit. Diana lijkt uiteindelijk de winnares van hun scheidingsstrijd.

De prinses wil koste wat het kost graag gezien en gehoord worden. Ze keurt haar nieuwe uiterlijk in de hoge antieke spiegel en strijkt gedachteloos haar asblonde haar naar achteren. Er is nu nog maar weinig voor nodig om deze prachtige diamant weer te laten schitteren. Het einde van haar huwelijk brengt de lang verlangde rust in haar leven. Ze is weer even vrolijk en opgewekt als vroeger. Lady Di ontpopt zich tot een zeer elegante, zelfverzekerde verschijning met een perfect gevoel voor mode en glamour.

Ze drentelt door haar garderobekamer met de witte kasten die van de vloer tot het plafond reiken. Rijen kasten gevuld met prachtige kleding op met zijde beklede hangers en aan de andere kant een eindeloze rij roze satijnen dozen met hoeden.

Eén kamer is uitsluitend bestemd voor haar schoenen: driehonderdtwintig paar. Ze gooit de kasten één voor één open, waarbij de rekken met avondjurken zichtbaar worden. Gesorteerd op kleur, zwart aan de ene kant, gekleurd in het midden en wit aan de andere kant.

Ze staat in het vertrek en gaat op zoek naar een geschikte japon voor oudejaarsavond. Ze trekt een van haar favoriete avondjurken tevoorschijn. Het is een prachtige rode jurk, die haar schouders vrijlaat. Vanaf nu is ze ook van plan alleen nog maar hoge hakken te dragen, haar ‘bordeelsluipers’ zoals ze de hoge schoenen zelf honend noemt.

Ze past de jurk om er zeker van te zijn dat hij haar goed staat en pakt een paar bijpassende rode pumps.
Haar slanke voeten moeten er nog aan wennen en zoeken aarzelend hun balans. In de avondjurk en op de hoge hakken oogt ze eleganter en vrouwelijker dan ooit. Prinses Diana loopt naar het raam van haar slaapvertrek en kijkt naar buiten over een wit veld van sneeuwkristallen.

Wordt vervolgd...

Gerelateerde artikelen

Boek: Koninklijk Complot

Door:

'Kijk, dat is nu mijn leven. Alles is openbaar. Ik word gemanipuleerd door de paparazzi en de koninklijke familie. Geen moment voor mezelf. De wereld is compleet gehersenspoeld over wie ik ben.' (Diana Spencer).

Lees verder

FemNa40