Ineens staat de deurwaarder bij de receptie en laat weten dat een schuldeiser loonbeslag heeft gelegd bij een van je collega’s.
Een lastige situatie voor alle partijen.
Werkgevers
Allereerst is het belangrijk om te weten dat je als werkgever het loonbeslag niet mag negeren en je hieraan je medewerking moet verlenen. Dat betekent dat de salarisadministratie het loonbeslag moet verwerken, zodat een gedeelte van het inkomen naar de medewerker zelf gaat en het restant naar de schuldeiser.
Dit brengt vaak wel extra papieren rompslomp met zich mee en daar zat je als werkgever eigenlijk niet op te wachten.
Vanaf het moment dat er loonbeslag ligt mag de medewerker alleen maar beschikken over de 'beslagvrije voet' en moet al het meerdere afgedragen worden. De beslagvrije voet is dat gedeelte van het inkomen, afhankelijk van de gezinsinkomen van de collega, dat nodig is voor vaste lasten en levensonderhoud.
Het gebeurt vaak dat de gezinssituatie van de medewerker verkeerd is ingeschat en dan moet je het nieuwe bedrag de maand erop weer corrigeren in de loonadministratie.
Formulieren
Dit is alweer een extra handeling. Doordat de collega een lager inkomen heeft, komen betalingsregelingen met andere schuldeisers in de knel. Nieuwe schuldeisers sturen allerlei vragenlijsten en formulieren op om na te gaan wat de financiële situatie van de medewerker is. Vaak volgt na een eerste loonbeslag zelfs een tweede of een derde.
Als werkgever moet je telkens deze vragenlijsten en formulieren invullen en verwijzen naar de eerste beslaglegger. Het is dan ook handig als je een kopie hebt bewaard, zodat je bij herhaalde verzoeken de gegevens alleen maar hoeft over te schrijven. Onderling nemen de schuldeisers contact met elkaar op en de eerste schuldeiser zorgt voor de verdeling.
Extra handelingen
Alles bij elkaar zijn het best wel wat extra handelingen die je moet doen om het loonbeslag goed te kunnen uitvoeren.
Het is daarom aan te raden om vroegtijdig financiële problemen bij collega’s te herkennen.
Geldzorgen en stress leiden vaak tot concentratieproblemen en wellicht ook een hoger ziekteverzuim. Het vragen om een voorschot of geldlenen van collega’s zijn ook signalen waar je alert op kunt zijn.
Als werkgever kun je financiële problemen bespreekbaar maken in het werkoverleg of preventief informatie geven, door in nieuwsbrieven te verwijzen naar allerlei hulpinstanties. Het spreekwoord 'voorkomen is beter dan genezen' geldt ook hier.