Financieel opvoeden: reclame

Reclame voor kinderen is aan regels gebonden. Volgens Stichting Reclame Code moet er bij reclame voor kinderen rekening gehouden worden met de goedgelovigheid en mag er niet misleid worden.

Online kindermarketing is steeds belangrijker geworden voor de voedselindustrie en vergeet niet de sluikreclame op allerlei spelletjessites of kleurplatensites. Denk ook aan de reclame op zenders als Jetix, DisneyXD en Nickelodeon, die vaak over speelgoed en snoep gaan.

 

Vlak voor Sinterklaas wordt reclame voor speelgoed natuurlijk opgevoerd, want dit 'ideale marktmoment' moet natuurlijk aandacht krijgen. Een van de neveneffecten van reclame aan kinderen is, dat kinderen door ongezonde producten steeds dikker worden en begin februari waarschuwde consumentenorganisatie Foodwach hier nog voor.

Beïnvloeden

Onderzoek heeft uitgewezen dat volwassenen  goed in staat zijn om te begrijpen dat ze naar een reclameboodschap kijken en dat kinderen fictie en werkelijkheid nog niet zo goed kunnen onderscheiden.

Reclame voor kinderen worden vaak gekenmerkt door vrolijke kleuren en kinderliedjes en hierdoor zijn kinderen makkelijk beïnvloedbaar.

Reclamemakers hebben ook haarfijn door dat ouders via de kinderen aangespoord kunnen worden om iets wel of niet te kopen. Kinderen zijn niet altijd de consument die boodschappen doet, maar beïnvloeden de moeders en vaders wel.

Ouders

Ondanks de regels van de reclamecodecommissie  hebben ouders een belangrijke taak om kinderen te helpen goed onder-
scheid te maken tussen werkelijkheid en fictie.

Een van de belangrijkste doelen van reclame moet namelijk nooit vergeten worden en dat is dat reclame probeert je te bewegen om alsnog iets te kopen. Probeer je kind duidelijk te maken dat reclame informatief kan zijn, maar ook inspirerend kan zijn dan wel aanzetten tot koop. En dat kan natuurlijk, maar moet niet altijd.

Bespreek met je kind de effecten van reclame, zodat ze opgroeien tot goede consumenten, die later stevig in onze mediamaatschappij staan en op tijd goede keuzes kunnen maken. 

Gerelateerde artikelen

FemNa40