Elke week vallen de folders met alle aanbiedingen van de verschillende winkels in de buurt weer op de mat.
Voor de één een reden om dit gelijk in de papierbak te leggen en voor de ander een reden om dit eens goed te bestuderen.
Of het kopen van aanbiedingen nu inderdaad voordeliger is, hangt wel af van een aantal aspecten.
Valkuilen
Allereerst is natuurlijk de vraag hoe je naar de winkel gaat om deze boodschappen te doen. Als je met de auto kris kras door het dorp dan wel stad moet rijden om alle aanbiedingen aan te schaffen, dan valt (een deel) van het voordeel al weg aan benzinekosten en/of parkeerkosten.
Verder is het natuurlijk interessant wat je verder nog allemaal meeneemt als je boodschappen gaat doen. Vergeet nooit het doel van de aanbiedingsfolder en dat is om consumenten te verleiden naar de winkel te komen. Als je daar dan bent, neem je vaak nog andere boodschappen mee die je wellicht niet echt nodig hebt.
En thuis kom je tot de ontdekking dat je het betreffende artikel toch al hebt of eigenlijk niet goed kunt gebruiken.
Verleidelijk is ook om meer van een artikel te gebruiken dan dat je gewoonlijk doet, omdat volle keukenkasten psychologisch je laten denken dat er toch genoeg is. Als je namelijk meer verbruikt dan normaal, dan ben je uiteindelijk toch duurder uit. En kopen 'omdat het in de aanbieding is', maar je hebt het eigenlijk niet echt nodig, is - uit kostenoverwegingen - niet erg handig.
Je hebt je dan, precies zoals de bedoeling van de folder was, je laten verleiden om een uitgave te doen, die je niet van plan was. Dit soort 'impulsieve' handelingen maken dat je toch meer geld uitgeeft dan vooraf gepland.
Vooruitkijken
Plannen is namelijk het sleutelwoord als het gaat om budgetteren. Als je weet dat je over drie weken een feestje hebt en nu zijn de chips of het bier in de aanbieding, dan is het slim om alvast je inkopen te doen. Datzelfde geldt voor verjaardagscadeautjes of Sinterklaascadeautjes.
Als je iets leuks ziet en het is in de aanbieding, profiteer er dan van zodat je niet op het laatst allerlei 'dure' spullen moet kopen. Kijk in de vriezer hoeveel ruimte je hebt en schaf dan wat meer aan van het product dat in de aanbieding is en je vaak gebruikt. Zo profiteer je langer van de aanbieding.
Bedenk vooraf welke aanbiedingen meegenomen kunnen worden in je boodschappenlijstje en koop in de winkel alleen wat daarop staat. Laat je dus niet verleiden tot impulsieve aankopen! Tot slot een open deur. Vergeet nooit het doel van de reclame.
Naast het feit dat een producent via reclame informatie over het bedrijf, het merk of een product kan geven, is het toch voornamelijk bedoeld om de consument te verleiden om tot aanschaf over te gaan. De beste besparing is toch om iets niet aan te schaffen als je het niet echt nodig hebt.