Het Gouden Windei: onderscheiding voor misleiding

Het nieuwe jaar is goed van start gegaan, want de onafhankelijke voedselwaakhond Foodwatch heeft een aantal bedrijven op de knieën gekregen.

Sinds enkele jaren looft deze stichting Het Gouden Windei uit aan producenten van voedingsmiddelen die onwetende consumenten op het verkeerde been zetten.

 

Het publiek mag zelf kiezen en het product met de meeste stemmen krijgt deze prijs. De ‘eer’ ging dit jaar naar Albert Heijn die cranberries als superfood verkoopt, terwijl deze voor slechts één derde uit cranberries bestaat en maar liefst twee derde uit suiker!

Nadat bekend werd dat Het Gouden Windei naar Albert Heijn ging, heeft deze grootgrutter op slag beterschap beloofd. Dit product zal spoedig onder handen genomen worden en het suikergehalte zal verlaagd worden, zodat het voor 60% uit cranberries zal bestaan. Bovendien wordt deze superfood dan volledig biologisch.

Op zich mooi dat Foodwatch dit voor elkaar heeft gekregen, maar eigenlijk is het ontzettend jammer dat
Albert Heijn zich schuldig maakt aan dit soort praktijken. Ik vind het trouwens helemaal van de gekke dat de overheid, NVWA en het Voedingscentrum gewoon toekijken en geen actie ondernemen.

Foodwatch is een onafhankelijke organisatie, die het moet hebben van donaties; mijn steun hebben ze.
De toezichthouders en overheidsinstanties zijn druk bezig met het bedenken van regeltjes, terwijl de realiteit volkomen aan ze voorbij gaat, waardoor Foodwatch het gat moet invullen.

Het probleem is eigenlijk dat er geen controleurs zijn voor de controleurs. Er zijn wel veel lobbyisten van grote multinationals die de beleidsmakers maar al te graag een handje helpen.

Ook zie je dat politici na hun regeerperiode vaak in dienst gaan bij bedrijven waar ze voorheen het beleid voor ontwikkelden. Veel beleidsmakers zitten met een dubbele pet op, waardoor misstanden gemakkelijk ontstaan.

Zolang dit soort praktijken doorgaat, blijft Foodwatch een belangrijke taak vervullen en steun ik deze organisatie dan ook graag!

Hoewel Albert Heijn de eerste prijs won, waren er meer goede kansmakers. De tweede prijs ging naar het ‘verantwoorde’ tussendoortje van Liga.

De variant melk-aardbei bevat in werkelijkheid maar 0,03% aardbeienpoeder met enorm veel suiker.
Liga is niet van plan dit aan te passen.

Aldi beloofde daarentegen wel beterschap. Ze verkopen namelijk een truffelpasta waar slechts 0,0006% truffel in zit. Je zou bijna zeggen dat het om een geneeskrachtig product gaat met homeopathische verdunning.
Omdat Aldi dit zelf ook wat weinig vindt, gaat dit bedrijf de verpakking aanpassen.

Door Foodwatch gaan supermarkten de receptuur van hun light pindakaas ook aanpassen. Een product mag namelijk light heten als er 30% minder vet in zit. Dat de pindakaas 451% meer suiker bevat maakt niet uit.

Vet verzadigt en stilt de honger voor langere tijd. Veel suiker zorgt voor een bloedsuikerpiek met daarna een dip, waardoor het verlangen naar nog meer suiker onweerstaanbaar wordt. Een typisch voorbeeld van beleidsmakers die zelf ook door de bomen het bos niet meer zien.

Een gezonde groet,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl

Foto

Gerelateerde artikelen

FemNa40