Linda de Mol heeft in haar glossy de oorlog verklaard aan de gezondheidsbeweging. Demonstratief bezoekt ze daarom de snackbar voor een patatje.
Hoewel ik liever had gezien dat ze met haar bereik de mensen had gemotiveerd om gezonder te gaan leven, vind ik het wel interessant te bekijken wat hier nu precies gebeurt.
In het blad Linda gaat het o.a. over afslanken en diëten. Dat is niet zonder reden: veel vrouwen willen er graag goed uitzien en lezen daarom over hoe je eenvoudig op gewicht kunt komen. De bladen staan bol van gefotoshopte lichamen, zelfs de knapste vrouw van Nederland wordt een minderwaardigheidscomplex aangepraat.
Het gaat gelukkig erg goed met de gezondheidsbeweging. Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat je je al snel beter voelt als je gezonder eet en leeft. Als je lekkerder in je vel zit, straal je meer en heb je die strenge diëten niet meer nodig.
Omdat half Nederland zich met beter eten bezighoudt, wordt het vanzelf aantrekkelijk om je ertegen af te zetten. Door het afzetten vestig je de aandacht op jezelf en verkoop je wellicht meer bladen.
Negatieve aandacht is ook aandacht. Ik denk dat iedereen wel weet dat een patatje best eens kan, maar dat het niets toevoegt aan je gezondheid.
Voorlopers worden vaak voor gek verklaard. Met veel uitvindingen is dat zo gegaan: de auto, de computer en zelfs het mobieltje. Nog geen 15 jaar geleden was je apart als je een zaktelefoon had. Nu ben je een vreemde als je geen mobieltje hebt.
Sterker nog: je bent al merkwaardig als je geen smartphone hebt. Mahatma Gandhi zei eeuwen geleden al: Eerst negeren ze je, dan lachen ze om je, dan vechten ze tegen je en dan win je. Dat men zich afzet tegen gezonde trends betekent alleen maar goed nieuws: we zijn dichter bij de overwinning.
Unilever zal op een gegeven moment overstag moeten gaan als mensen de kunstmatige fabrieksvoeding niet meer kopen!
Gezonde groet,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl