De supermarkten verbeteren hun beleid. Of toch niet?

De supermarkten verbeteren hun beleid. Of toch niet? In de krant staat namelijk te lezen dat supermarkten het snoep bij de kassa willen weghalen.

Dit voor de gezondheid van onze kinderen,
die steeds meer te kampen krijgen met over-gewicht. De werkelijke reden is dat supermarkten steeds meer klachten krijgen van ouders.
De supermarkten willen nu ook weer niet dat ouders wegblijven, want dat kost omzet.

 

De supermarkten hebben de kassa nodig om geld te verdienen. Het snoep bij de kassa levert zo’n 6% van de omzet op. Als ze dit gaan vervangen voor gezondere snacks, dan komt dit getal zeker lager uit. Ik betwijfel dan ook of dit initiatief stand houdt. Ze kunnen dit geld misschien terugverdienen door andere slimme trucjes,
maar de meeste zijn al benut.

Op ooghoogte kinderen

Als je bij de zuivelafdeling loopt, dan valt er eigenlijk weinig op, totdat je op ooghoogte van kinderen gaat kijken. Meters en meters Danoontje-achtige producten, waar kinderen geen nee tegen kunnen zeggen.
De verpakkingen zien er kleurrijk uit om kinderen te trekken.

Tegenwoordig hebben ze zelfs doorzichtige dekseltjes met snoep erin, om kinderen nog eens extra te motiveren. Probeer als ouder je kind in de supermarkt dan maar eens op het rechte pad te houden. Erg lastig.

Supermarkt is uitgekookt

Zoals te lezen is in het boek De Supermarktleugen, is de supermarkt een uitgekookte verkoopmachine met als doel ons meer geld uit te laten geven dan we van plan waren. Zo heeft elke supermarkt een poortje dat overdreven traag opengaat, om ons tempo wat af te remmen zodat we meer tijd nemen om producten in te laden.

Dan belanden we meestal direct op de fruitafdeling. Dit is omdat als we eenmaal wat groente en fruit hebben ingeladen wij ons dan niet meer schuldig voelen als we snoep en junkfood in ons karretje stoppen.

Op de groente- en fruitafdeling vinden we de gezonde waren meestal in kratten. Dat is omdat we dan denken op de markt te zijn. De markt is toch altijd goedkoop? Dus dan gaat de klant sneller inladen zonder naar de prijs te kijken.

Meer en meer biologische producten

Vorige week was ik bij de grootste supermarktketen in Nederland en zag daar een compleet gangpad vol met biologische producten. Kokosolie in vet, hennepzaadolie, superfoods en noem maar op. Echt heel veel. Dat is een positieve ontwikkeling. Zo zie je maar dat we stemmen met onze portemonnee. Waar wij geld voor over hebben, dat legt de supermarkt in de schappen.

Bij supermarkten telt de wet van geld. Wat het meeste geld oplevert, wordt ingekocht. Als klanten wegblijven omdat er geen biologische producten te vinden zijn, komt daar snel verandering in. De klant is koning. Waar en wat we kopen beïnvloedt het beleid van de supermarkt.

Daarom is het goed kennis te delen. Zo kan het bewustzijn groeien en daarmee zaken daadwerkelijk veranderen. Kennis is macht en delen is kracht.

Gerelateerde artikelen

FemNa40