Consumenten gaan steeds meer voor bewust eten en drinken. We gaan voor natuurlijke, eerlijke en verse producten. Met eten zie je dit al wat langer, sinds 2010, dat daar bewuster mee om wordt gegaan.
Mede door alle kookprogramma’s en kennismaken met de internationale kookculturen zoeken we bewust de verse en eerlijke kant op van het eten. Ook in de horeca zien we dit verschijnen, vooral in de hippe cocktailbars.
Cocktails
Zo wordt er bijvoorbeeld veel gebruikgemaakt van munt en lime in de cocktails. Dit zal verder uitgebreid gaan worden met meerdere fruitsoorten, groenten, kruiden en specerijen.
Vorig jaar was de Gin-Tonic cocktail al heel populair. Dat zal ook dit jaar het geval zijn en zie je veel andere cocktails verschijnen. Mensen zijn meer thuis aan het experimenteren.
Zo beginnen we de dag met een groene smoothie en maken we ’s avonds of in het weekend een lekkere cocktail. Daarvoor worden betere producten gebruikt, er is dus een groei in betere rums, gins en wodka’s.
Iedereen houdt van cocktails, iemand die zegt dat hij/zij niet van cocktails houdt, dan heeft hij/zij zijn cocktail nog niet gevonden. Zo zijn er zoete, frisse, kruidige cocktails. Het hoeft ook niet altijd alcoholisch te zijn kan ook alcoholvrij zijn. Kortom; 'there's a perfect cocktail for everyone'! En garneer met liefde!
Bier
Het is ook een stukje beleving. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een open keuken, we vinden het ook gezellig om thuis lekker te eten en te drinken. Zo zie je dat er veel gecombineerd wordt met eten en wijn. Maar dit zie je nu ook met bieren.
De afgelopen 3 jaar heeft bier een enorme groei in ons land gemaakt. Er zijn veel soorten bier op de markt gekomen, die ook erg goed met eten te combineren zijn.
In 2014 is er een recordaantal lokale brouwers bijgekomen in Nederland, 73, hiermee komt het totaal op 269 brouwerijen momenteel. In 2013 kwamen er 39 bij, in 2007 hadden we zo’n 70 grote en kleinere brouwerijen.
Het aanbod wordt veel groter, er wordt minder gewoon pils gedronken en meer speciaalbier. Consumenten vinden het ook leuk dat bieren van kleinere brouwerijen met enorme passie en liefde voor het product gebrouwen worden. Net als dat men meer in de regio op zoek gaat naar groente en vlees, streekproducten.
Wijn
In de wijn zie je ook dat mensen meer op zoek gaan naar de kleinere wijnproducenten. De kleinschalige productie garandeert meer liefde, zorg en karakter. Deze heerlijke wijnen worden meestal maar in een beperkte hoeveelheid gemaakt, waardoor het aanbod altijd te klein is voor levering aan grootschalige inkopers, zoals supermarktketens, dit vind je dus alleen in speciaalzaken. Ook werken deze vaak biologisch.
Er wordt meer besteed aan een fles wijn, dat is goed om te horen in Nederland. We gaan voor minder, maar met meer kwaliteit! We gaan voor wijnen met een iets lager alcoholpercentage en ook de alcoholvrije wijnen doen het goed.
Consumenten krijgen steeds meer informatie, via internet, apps of Social Media. Zo vinden 20ers en 30ers het ook steeds leuker om wijn te drinken en wordt er vaker een mooie fles opengetrokken thuis.
Delen en samen genieten dat vinden we belangrijk in 2015 en dat geldt zeker voor eten en drinken.