Elektrisch vervoer: autorijden was nog nooit zo (in)spannend! Hoe werkt het eigenlijk?
Manlief (en wij als gezin dus ook) rijdt sinds kort in een elektrische auto. Full electric. Dus niet zo laf als mensen die in een hybride of een plug-in hybride rijden.
Met deze auto’s kun je maximaal 20-50 km elektrisch rijden, de rest gewoon op benzine.
Op zich wel slim, want met deze categorie auto’s kreeg je in 2013 wel 0% bijtelling. Je hebt dan wel de lusten, maar niet de lasten van elektrisch rijden.
Nissan Leaf
wij niet, wij zijn stoer en gingen voor het echte elektrische rijden; een Nissan Leaf. Op papier 199km. Helaas is papier geduldig en blijkt dat onze Nissan al na 125 km weer aan de beademing moet, oftewel aan de oplader.
Rooskleurige brochures
Mooie brochures die niet helemaal het werkelijke gebruik weergeven. Het was al veel eerder duidelijk geworden dat auto-importeurs het niet zo nauw nemen met de werkelijkheid, ik heb het dan over het benzineverbruik.
Daar waar in advertenties en brochures melding wordt gemaakt van 1:20, blijkt dit in de praktijk vaak 1:12 te zijn. Hier is in autokringen toch redelijk wat ophef over geweest, volgens mij tot kamervragen aan toe. Ik maakte me hier niet zo druk om, ook omdat ik zelf geen auto meer rij. Na mij de zondvloed of zoiets.
Nu is het voor een benzineauto alleen jammer voor de portemonnaie (en de natuur) dat er vaker getankt moet worden. Benzinestations genoeg, de auto blijft dus wel rijden.
Opladen in plaats van tanken
Bij een full electric auto ligt dat iets genuanceerder. Als de actie radius van jouw auto in werkelijkheid maar 125 km ipv 199 km is, maakt dat het rijden wel iets uitdagender. In de eerste plaats omdat er nog niet zoveel oplaadpunten zijn als benzinestations. In de tweede plaats omdat het opladen bij gewone oplaadpunten een paar uur in beslag neemt.
Prima als dat ’s nachts bij de thuisoplader gebeurd, maar niet handig als je onderweg onverhoopt zonder komt te zitten.
Snelladers en toch meer tijd nodig hebben
Gelukkig zijn er ook snelladers. Bij deze laadpunten is de auto na een half uur weer voor 80% vol. Het aloude advies: '2 uur rijden, 1 kwartier rust' wordt dan '1,5 uur rijden, ½ uur rust. Ook prima.
Geldig excuus om onderweg her en der de cappuccino’s te vergelijken. De innerlijke mens moet immers ook gevuld worden. En omdat ik al jaren gewend ben om mijn reistijd heel ruim te plannen c.q. reizen met de regiotaxi neemt standaard 2x zoveel tijd in beslag als reizen met eigen vervoer, was dit, toen we de overgang naar full electric bespraken, voor mij geen enkel probleem.
Ik hou wel van een uitdaging. Bovendien gaat als gevolg van MS, bij mij sowieso alles langzamer, ook het denken en het bewegen. Dit kon er ook nog wel bij. Tot zover, alles goed dus.
Familiebezoek
Zo gingen wij Nieuwjaarsdag goedgemutst (en nog niet helemaal uitgeslapen) op pad voor het traditionele familiebezoek. De familie verbleef ditmaal in een huisje in Putten.
Vol trots lieten we de auto bewonderen. Manlief had alles uitgerekend. De heenweg was geen enkele probleem en voor de terugweg was enkel een bezoekje aan een snellader in Amersfoort nodig. Reistijd heen 1 uur, reistijd terug 1,5 uur.
De hond hoefde niet zo lang alleen gelaten te worden, zoonlief zou nog genoeg tijd hebben voor zijn Playstation, dochterlief kon verder met haar vriendinnen gaan chillen. Iedereen blij. Een goed begin van 2014.
Storing… en wat dan?
Het bleek dat de snellader in Amersfoort storing had, dat ding deed niets, helemaal niets, zo dood als een pier. Daar stonden we dan, op een verlaten, winderig industrieterrein, waar we na lang zoeken het bewuste apparaat hadden gevonden. De dichtstbijzijnde snellader was op 22 km afstand, onze actieradius was 18km, bij de storingsdienst was niemand bereikbaar.
En dit alles stond niet in die mooie Nissan brochure. We hadden een ander begin van 2014 in gedachten gehad. We waren van plan om al die sceptici een poepje te laten ruiken, de mond te snoeren. Wij gingen echt voor de natuur, wij waren goed bezig.
Door deze tijdelijke tegenslag hadden we in ieder geval tijd genoeg om onze zonden te overdenken, met betere voornemens op de proppen te komen en een plan B te bedenken.
Wordt vervolgd, want we waren immers één uur na vertrek nog lang niet thuis!