Drie generaties in dezelfde outfit

Fotograaf Nina Röder heeft een mooie manier bedacht om hulde te brengen aan de sterke band tussen verschillende generaties.

Het concept is eenvoudig: drie vrouwen van drie verschillende generaties dragen dezelfde kleding.

Zij poseren in de badkamer met tegels en sierlijke meubels.

 

De modellen zijn Röder zelf, haar moeder en haar grootmoeder. De instelling van de serie: 'Mutters Schuhe' is Röder's ouderlijk huis. Van dochter naar oma, beelden van een visuele continuïteit over de jaren heen.

Zoals de titel al doet vermoeden, draait de serie om de moeder van de kunstenaar, een kapster uit Beieren,
wiens persoonlijke ervaringen en herinneringen de puntjes op de i zijn voor de foto's.

'Ik wilde iets over mijn moeders herinneringen aan haar jeugd vertellen, want ik wilde mijn moeder beter leren kennen en misschien wilde ik indirect meer over mezelf te weten komen,' legt Röder uit. 'Ik wilde haar laten zien niet alleen als mijn moeder, maar als een vrouw die een leven vol hoop, eerste liefdes, dromen en ideeën had vóór mij.'

De kleding op de foto's behoorde, op een of ander moment, toe aan Röder's moeder en poses en rekwisieten van de serie vloeien voort uit herinneringen aan haar verleden. Een boeket van anjers blikt terug naar een verschrikkelijke examendatum, terwijl een kaptafel herinneringen brengt aan de eerste experimenten met een dress-up.

Met het verschil in de gezichtsuitdrukkingen van dochter naar grootmoeder wordt elke herinnering gefilterd door de andere vrouw, terwijl ze de jurk showen en staren in de gedeelde spiegels. Indrukken uit het verleden die minimaal wijzigen van frame tot frame.

Over het algemeen is 'Mutters Schuhe' een nostalgisch eerbetoon aan het vrouwelijke geslacht dat liefde en respect uitademt die vrouwen uit een familie met elkaar verbind.

'Het persoonlijke verhaal van mijn moeder en grootmoeder hebben op een zeer dominante manier veel effect gehad op mijn leven,' zegt Röder. 'Bijna elk kunstwerk dat ik tot nu toe heb gemaakt, wordt beïnvloed door bewuste of onbewuste aspecten uit de familieverhalen.'

Bron

FemNa40