In 1959 werden de eerste exemplaren vanuit de VS naar Europa geëxporteerd.
In 1960 kwam de term 'spijkerbroek' of 'jeans' in zwang. De jeansbroek wordt sindsdien zowel door heren als door dames veel gedragen.
De kunst is om hem voor ieder seizoen weer aan te passen in de trend die op dat moment geldt.
De designers zijn overgestapt van vintage spijkergoed met scheuren, gaten en slijtplekken op een 'denim de luxe' look. Op de catwalks voor de trends voor de zomer 2015 zagen we dat het spijkergoed chiquer is dan ooit.
De modeontwerpers geven er een geraffineerde draai aan of het nu hele lichte of donkere denim is. De denim jasjes, rokken en jurken zijn bezaaid met uitgesneden denim bloemenpatronen en afgewerkt met doorzichtige details. Denim wordt 'couture'. Zelfs modehuizen als Fendi, Burberry, Gucci en Dolce & Gabbana doen mee aan de nieuwe 'jeanshype'.
Bij Dsquared2 en Roberto Cavalli zagen we nog wel spijkergoed met een vintage look maar wel in combinatie met iets superchiques bijvoorbeeld goudkleurig jasje, brokaat, chiquee blouse met mooie tassen. Je oude spijkerbroek kun je gewoon blijven dragen.
De spijkerbroek met wijde pijp, denim rokken en jurkjes zijn ook nu weer in het straatbeeld te zien.