Steeds vaker zijn er tegenwoordig online modeshops, die tientallen merken verkopen. Waar je vaak in de winkel maar terecht kunt voor een kleine selectie A-merken, zijn deze sites voorzien van vele tientallen merken met een uitgebreide collectie.
Onderscheidende winkels
toch zijn er een aantal fashion stores die zich onderscheiden van de rest. Naast hun online aanwezigheid, kiezen ze ervoor om ook niet van het straatbeeld te verdwijnen. Van Der Kam Fashion is een winkel met al 150 jaar ervaring in de detail handel. Ze zijn echter maar exclusief in Nederland aanwezig. De winkels in Amersfoort, Gouda en Zutphen zitten centraal in het land op goede locaties, maar hun online verkoop kanaal is onmisbaar.
Ze zullen zich in 2014 echter moeten gaan richten op M-commerce, net als de andere retailers. Deze vorm van verkopen gaat via mobiele sites of Apps. We willen als consument tegenwoordig nog gemakkelijker en mobieler kunnen shoppen.
Verkoopcijfers
De groei van het online koopkanaal is indrukwekkend. in 2013 was de omzet via e-commerce 16% hoger t.o.v. 2012. Veel consumenten kiezen ervoor om snel die bikini voor de zomer nog online te bestellen, want voor elf uur besteld is morgen in huis. Wanneer hij dan niet past, of slecht bevalt kan hij altijd nog geretourneerd worden, gratis uiteraard. Dit is tegenwoordig vaak de aankoopmotivatie online. Door handige inkoopprocessen, voorraadsystemen en sorteersystemen spelen de meeste online winkels hier handig op in.
Zomer 2014
Deze zomer voeren de merken Supertrash en Maison Scotch de boventoon in de online stores. Ook ModeMusthaves is een graag gezien merk, zeker als het gaat om badmode. Daarnaast zijn de lange jurken voor het eerst in lange tijd weer een echte hit! Vooral op festivals, dagje strand of andere recreatieve gelegenheden wordt er veel gekozen voor deze nieuwe trend.