Er zijn kinderen die vaak klagen over pijn en sommigen hoor je nooit. Als ouder is het daarom vaak lastig om te bepalen of er iets ernstigs aan de hand is of niet.
Sommige kinderen hebben nu eenmaal een hogere pijngrens dan anderen en zullen dan ook niet meteen aangeven of ze ergens last van hebben of niet.
Andere kinderen daarentegen hoor je vaak klagen dat ze last hebben van buikpijn of hoofdpijn. Klachten zonder directe aanleiding.
Patroon
Klaagt je kind echter vaak over pijntjes, dan is het goed om te bekijken of er geen patroon in zit. Het feit dat het klaagt kan hem/haar ook iets opleveren, namelijk aandacht van de ouder of dat het vervolgens iets niet meer hoeft te doen. Het is dus belangrijk de achterliggende gedachte van de pijnklachten te bekijken.
Je kind kan het misschien lastig vinden ergens naar toe te gaan, bijvoorbeeld school, omdat het gepest wordt of een sportclub, omdat het onzeker is over de prestaties. Het klagen is iets om serieus te nemen, aangezien pijnklachten niet zonder reden zijn.
Negatieve aandacht
Het klagen over pijn kan ook een vorm zijn van negatieve aandacht vragen bij de ouder. Op het moment dat het kind klaagt, heeft de ouder even aandacht voor het kind. Het is dus belangrijk goed op te letten wat dit gedrag hem/haar oplevert.
Begrenzen van dit gedrag en juist meer positieve gedragingen stimuleren en complimenten geven over positief/goed gedrag, laat langzamerhand dit negatieve gedrag verdwijnen.
Tip: Benoem het gedrag dat je hem/haar gehoord hebt, maar probeer vervolgens zijn/haar aandacht ergens anders op te richten. Bijvoorbeeld: 'Wat vervelend dat je nu buikpijn hebt, maar denk je dat je dan nog wel mee kunt naar de speeltuin straks?'
Je kind voelt zich hierdoor gehoord en zal dan ook eerlijk en open vertellen wat er aan de hand is en hoe hij/zij zich voelt.
Wil je meer hierover weten? Laat dan een reactie achter bij de comments hieronder of kom naar het
gratis online adviesspreekuur (op de even weken op dinsdagavond van 19.00-20.00 uur).
Marilva Dikmoet/MD Hulp Online