Verschillende soorten intelligenties

Vaak als we het hebben over een hoge intelligentie, dan spreken we veelal over het IQ, dat dan gemiddeld hoger is dan normaal.

In de wereld waarin we nu leven zijn we voornamelijk alleen maar bezig met het ontwikkelen,verbeteren en het verhogen van ons IQ.

Dat is voornamelijk heel goed zichtbaar op de scholen. Alles in het leven draait om het IQ. Hoe hoger dat ons IQ is, des te beter dat we zullen presteren in het leven en in de maatschappij.

 

We kunnen daarmee beter werk krijgen, wat uiteindelijk ook beter wordt betaald. We worden met z'n alle steeds weer aangespoord om ons IQ te verbeteren. Alles voor een betere toekomst. Maar hoe zit het dan met ons EQ?

Onzekerheid door een lager IQ

Niet iedereen heeft een hoog IQ. Veel mensen hebben juist een heel laag IQ. Is er voor deze mensen dan geen plek op de wereld? Tellen die mensen dan niet mee in de maatschappij?

Het zijn vaak de mensen die terecht komen in winkels en fabrieken. Het zijn ook vaak de wat onzekere typetjes.
Deze onzekerheid begint al vroeg op de bassischool. Zodra de kinderen een beetje leerstof gaan krijgen, merken we al snel op dat het voor hen te snel gaat.

Dat ze bijvoorbeeld de lesstoffen niet zo makkelijk onder de knie krijgen. Ze lijken wat achter te lopen op de rest van hun leeftijdgenootjes. Deze kinderen worden dan al snel gezien als anders dan andere. Of niet slim genoeg.

Dit is ook wat de kinderen zelf zo gaan ervaren. Ze gaan zich anders voelen dan alle andere. Ze worden er bang, onzeker, boos en zelfs verdrietig om. Ze lijken zich ook makkelijker terug te trekken en gaan met veel tegenzin naar school. Hier wordt de onzekerheid als een basis voor ze gelegd.

Omdat zij in de vorige klas, de klas waarin ze nog lekker konden spelen, hele lieve, leuke en zorgzame kinderen waren die juist graag naar school toe gingen omdat ze daar zichzelf konden zijn. Vaak zijn het kinderen met veel fantasie. Kinderen die meestal erg creatief zijn aangelegd.

In die klas kwamen hun zeer sterke en mooie kwaliteiten naar boven. Wat in de volgende klas al snel niet meer aan de orde is. Het EQ is vanaf dat moment niet meer aan de orde. Het lijkt erop dat het niet eens meer aanwezig mag zijn.

Het is alsof ze daarmee zeggen: Mensen met een hoger EQ tellen in deze wereld niet mee. Daar kun je niets mee bereiken.
En dat is precies wat deze mensen in deze wereld vaak ervaren. Ze tellen niet mee in de wereld, in de maatschappij en zeker niet op school.

Geen ruimte voor het EQ

Wanneer deze kinderen in de klas komen waar ze voor het eerst te maken krijgen met leerstof, merk je dat deze kinderen zich vaak niet goed kunnen concentreren. Ze lijken meer te zitten dromen. Vragen van de juf of meester komen vaak niet bij ze binnen.

Ze lijken veelal afwezig te zijn met hun eigen gedachtes. Dit wordt dan voor de juf of meester als vervelend ervaren. Het kind kan niet mee in de klas. Het kind luisterd niet. Het fantaseert teveel enz.

Natuurlijk zijn deze kinderen niet aan het luisteren. De kwaliteiten die ze bezitten moeten aan de kant worden gezet. Daar is geen tijd en geen ruimte meer voor. Dus gaan ze in hun eigen wereldje leven, veelal in stilte. Langzaamaan gaan ze zich steeds ongelukkiger voelen in de klas.

Ik ben anders slim dan jij

Er zijn twee soorten intelligenties. We hebben het IQ, dat gestuurd en ontwikkeld wordt vanuit de linkerkant van onze hersenen. We hebben ook het EQ, dat gestuurd en ontwikkeld wordt vanuit de rechterkant van onze hersenen.

Bij de een is het IQ sterker ontwikkeld dan het EQ. Bij een ander kan dat precies andersom zijn. Dit maakt niet dat de ene slimmer is dan de ander. Ze kunnen beiden even slim zijn, maar dan op een ander vlak, op een andere manier.

De mensen met een hoog IQ hebben vaak geen verstand van het EQ. En hetzelfde geldt ook andersom. Toch zijn het vaak de mensen met een goed ontwikkeld IQ die wijzen naar de mensen met een laag IQ. Zij vinden die mensen meestal niet slim en ze gaan ze zien als anders.

Het verschil met mensen met een hoger ontwikkelt EQ hebben vaak meer empathie en begrip voor andere. Het zijn de gevoelsmensen onder ons. Zij kunnen niet wat de mensen met een hoger IQ kunnen. Maar zij begrijpen deze mensen wel in tegenstelling tot de mensen met een hoger ontwikkelt IQ.

En toch zijn het de mensen met een hoger ontwikkelt IQ die doen alsof ze veel slimmer zijn. Wat uiteraard in werkelijkheid niet het geval is. Want laten we eerlijk zeggen, als je de ander niet kunt begrijpen maakt je dat echt geen slim persoon. Het zegt dan meer over hen die wijzen dan over de ander met een lager IQ.

Te is uit balans

Alles met een te ervoor is altijd uit balans. Een te hoog IQ is uit balans. Een te hoog EQ is ook uit balans. We zijn pas echt in de juiste balans wanneer we ze beide gemiddeld hebben ontwikkelt. Dan ben je echt in balans.

Wij horen ook in deze wereld thuis

Het wordt eens tijd dat de mensen met een hoger EQ ook gezien en gehoord gaan worden. Zij tellen ook mee. En ja ze zijn misschien iets anders dan de gemiddelde persoon, maar ze zijn anders omdat ze met minder zijn en dat maakt ze uniek.

Deze mensen gaan het leven veranderen. Zij zullen uiteindelijk ervoor gaan zorgen dat er meer balans komt in het leven en in de mensen. Zij maken het verschil in het leven.

Er zijn nu eenmaal verschillende soorten intelligenties en beide zijn ze enorm belangrijk. We hebben ze beide nodig om in de juiste balans te komen.

Gerelateerde artikelen

FemNa40