In de tentoonstelling 'Welkom aan boord!', van 12 maart t/m 31 augustus, toont Tassenmuseum Hendrikje de geschiedenis van het reizen en de ontwikkeling van reistassen en koffers van 1850 tot nu.
In de tentoonstelling toont het museum onder andere gigantische hutkoffers, luxe koffersets uit de jaren ’50, extravagante reisnecessaires met zilveren borstels en kristallen flesjes en design travelbags waar je mee gezien mag worden.
Reizen per koets over moeilijk begaanbare wegen evolueerde naar reizen per vliegtuig en reistassen veranderden van weerbestendige koetskoffers naar lichtgewicht carry-on rolkoffers. Kleine koffers, zoals we nu gebruiken om mee op reis te gaan, waren er pas vanaf het einde van de 19de eeuw. Tot die tijd reisde men namelijk alleen per koets, paard, trekschuit of te voet. Het was oncomfortabel en gevaarlijk en koffers moesten daarom weersbestendig en robuust zijn, zodat ze achter- of bovenop een koets gebonden konden worden.
Pas toen stoom werd ontdekt en de maatschappij industrialiseerde, konden veel langere afstanden worden afgelegd per stoomtrein- of boot. Voor luxueuze bootreizen werden hutkoffers ontwikkeld voor de uitgebreide garderobe van de welgestelde klasse. Actrice en zangeres Marlene Dietrich (1901- 1992) had een indrukwekkende collectie koffers. Ze bezat meer dan 120 koffers, waaronder acht rijzige garderobekoffers,
die ze olifanten noemden vanwege de grijze kleur, gewicht en grootte.
De eerste koffermakers, zoals Louis Vuitton, maakten vanaf de tweede helft van de 19de eeuw zeer uitgebreide, duurzame koffersets met een eigen koffer voor bijvoorbeeld boorden, hoeden en schoenen. Vanaf de jaren ’70 van de 20ste eeuw maakten stijgende inkomens en afnemende kosten internationaal reizen per vliegtuig voor een steeds grotere groep mogelijk. Massatoerisme stelde andere eisen aan koffers en reistassen en koffers werden kleiner, lichter en kregen wieltjes. Alle bezittingen moeten in deze tijd passen in een overhead locker in een vliegtuig.
In de tentoonstelling is een rijk gevoerde hutkoffer te zien met aan de ene kant laden voor schoenen en ondergoed en aan de andere kant kledinghaken voor zo’n 16 mantels, jurken of kostuums. Ook is de zwarte leren handtas van Samsonite Blacklabel by Viktor en Rolf uit 2009 te zien. Deze klassiek zwarte tas is van zacht rundleer en vinyl met goudkleurige metalen scharnieren en rits met voorop een vlinderstrik.
De tas is geïnspireerd op het reizen in de jaren ’50 en ’60. Verder is een Louis Vuitton canvas steamer bag met logo te zien. De tas is afgewerkt met leer en een remake van de jaren ’70. De steamer bag was in 1901 bedoeld voor het bijeenhouden van de kleine spullen in de grotere LV trunk. De steamer bag is eenvoudig en praktisch, maar ook stijlvol met een air van luxe.
Tassenmuseum Hendrikje
Tassenmuseum Hendrikje is het grootste tassenmuseum ter wereld. Met een collectie van meer dan 4.000 tassen biedt Tassenmuseum Hendrikje een overzicht van de geschiedenis van dit dagelijkse gebruiksvoorwerp. Tot de collectie behoren bruidsbuidels, heupzakken, aalmoezentassen, reticules, schooltassen, avondtasjes en designtassen van bekende modehuizen zoals Chanel, Louis Vuitton en Hermès.
Foto: van links naar rechts: Louis Vuitton Steamer bag, canvas met LV logo afgewerkt met leer, remake jaren ’70, Louis Vuitton. Wardrobe Trunk, Belber Trunk and Bag Company, V.S. (Philadelphia). Geïmporteerd door Verweegen & Kok, Amsterdam, ca. 1930.Handtas van runderleer en vinyl met metalen frame. Samsonite Black Label by Viktor & Rolf, V.S., 2009.