Wanneer je commercieel bent ingesteld, kun je hier in je carrière veel profijt van hebben. Veel banen zijn sterk gerelateerd aan commercie. Het komt erop neer dat je veel contacten hebt met klanten en probeert hier het maximale resultaat uit te halen.
Dit kan op korte termijn zijn, maar ook op langere termijn waarvoor je vaak een 'relatie' probeert op te bouwen met de klant.
Voor een verkoopmedewerker is dit het cruciale aspect.
Hunter of Farmer
Over het algemeen wordt er onderscheidt gemaakt tussen twee verschillende soorten verkopers. Er zijn hunters en farmers. Zit je achter de klanten aan en ben je op jacht, dan ben je van het type hunter. Zit je meer op relaties waarin je moet investeren en probeer je op langere termijn grote orders binnen te slepen, dan ben je een echte farmer!
Voor een organisatie is het handig om van beide typen verkopers in huis te hebben. Vaak zijn de junior verkopers actiever als Hunters en de senior accountmanagers zijn verantwoordelijk voor de lange termijn contracten.
Taken
Als verkoper heb je een aantal taken die beslissend zijn en waar je voornamelijk mee bezig bent:
- Presales: Er is een verkoopplan gemaakt op basis van de gestelde doelstellingen. In dit plan liggen indicaties van de verkoopkansen. Wanneer je veel wilt verkopen zul je je dus eerst moeten verdiepen in deze klanten en wat ze precies willen. Daardoor is het gemakkelijker om een verkoopgesprek te voeren.
- Verkoopgesprek: Als verkoper is het belangrijk dat je weet hoe je een gesprek moet voeren. Wanneer je business to consumer actief bent, is de eerste stap niet zo belangrijk. Het is wel belangrijk dat je weet bij bijvoorbeeld het verkopen van schoenen waarom die schoen juist zo goed is voor de klant. Binnen business to business sales geld hetzelfde principe. Het is belangrijk dat je achter de koopmotieven komt en hier zo goed mogelijk op inspeelt door de producteigenschappen ermee te combineren.
- Aftersales: De binnendienst is verantwoordelijk voor de aftersales. Hier worden dus bestellingen geregeld en wordt aan eventuele nazorg gedaan. Functies zoals de servicebalie of helpdeskmedewerker zijn bij consumentenverkoop onmisbaar! Wanneer je commercieel medewerker binnendienst bent, dan ben je bij zakelijke verkoop vooral actief op het gebied van aftersales. Je bent de perfecte ondersteuning voor de buitendienst, die je zoveel mogelijk zorgen uit handen neemt waardoor deze zich kunnen concentreren op verkopen.