Debiteuren Crediteuren

De titel doet vermoeden dat het artikel gaat over het saaie onderwerp financiën. Niets is minder waar, want het is een verwijzing naar de populaire serie van Jiskefet uit de jaren 90.

 

Omschrijving

Het kantoorleven werd  door hun op een bijzonder humoristische wijze neergezet. Met de nieuwste commercial “Get Happy” zet Volkswagen anno 2012 kantoorhumor weer even op de kaart. De Engelse taalonderzoekster Judith Baxter heeft onderzocht dat vrouwen de kunst van kantoorhumor echter niet zo goed onder de knie hebben. In meer dan 80% van de gevallen wordt er op een grap van een vrouw niet gereageerd. Bij mannen ligt dat percentage heel anders, want daar wordt in 90% van de gevallen wel gelachen om een grap van de man.

Zijn vrouwen dan niet grappig?

Het verschil is vast te verklaren in het feit dat mannen humor toe passen om te laten zien dat ze leiderschapskwaliteiten hebben. Vrouwen gebruiken humor om een band te smeden en relativeren meer door een humoristische opmerking te plaatsen. Als vrouwen meer de mannelijke, directe en wat meer provocerende humor gebruiken, dan wordt die humor door niet gewaardeerd. De verschillen in communicatiestijlen tussen man en vrouw zie je dus ook terug in het verschil in kantoorhumor. De plagerige, soms wat flirtende humor van vrouwen wordt meer gewaardeerd en wordt door de man niet als bedreigend ervaren. Blijf bij jezelf is, ook bij kantoorhumor, is het motto.

Gerelateerde artikelen

Elke dag post?

Door:

Voor de één een makkie maar de ander ziet er als een berg tegenop. En het kan zelfs zo uit de hand lopen, dat je de post niet meer openmaakt of zelfs ongelezen in de papierbak gooit.

Lees verder

FemNa40