Management by mailing around

Volgens onze rots in de branding Van Dale betekent management ‘het leiden van een bedrijf of instelling’.

Maar ja wat is dat leiden dan?

Richting geven, iemand aan de hand meenemen of zeggen wat iemand moet doen.

 


Helaas blijken in veel gevallen managers gepromoveerde medewerkers te zijn die geen idee hebben wat hun nieuwe taak inhoudt en daardoor alleen zitten te wachten totdat hun medewerkers problemen hebben met collega’s van een andere afdeling en dan heel blij zijn dat ze het werk mogen overdoen.

Naast het feit dat niet iedereen even duidelijk weet wat managen eigenlijk betekent, zijn er ook nog diverse vormen van. Deze worden in het algemeen ook in het Engels aangeduid waardoor je dubbel niet meer snapt waar het om gaat.

Te denken valt aan:

  • Authentic management oftewel gewoon je (botte, simpele, directe, afwezige, ouderwetse?) zelf zijn en vinden dat iedereen daar maar vooral blij mee moet zijn.
  • Collegial management; dit is een vorm waarbij de tot manager gepromoveerde medewerker op dezelfde manier met zijn collega’s blijft omgaan, alleen dan in een grotere kamer met meer salaris.
  • Competency management; het wordt al wat ingewikkelder, gaat kennelijk over het managen van succesvol werkgedrag (dat is toch eigenlijk waar het hele managen om gaat?).
     

Gelukkig doemen er steeds nieuwere varianten van managen op zoals:

  • management by walking around
  • management by fear of als variatie by shouting around
  • en wat mij persoonlijk aanspreekt is de populaire variant ‘management by absence’ (dan wordt er namelijk gewoon hard doorgewerkt)


Binnen echt grote organisaties kunnen we een nieuwe en uitermate efficiënte wijze van managen observeren en dat is ‘management by mailing around’.

Deze echte mailmanager zit de hele dag achter zijn email en stuurt zijn medewerkers eenregelige opdrachten, zegt zijn bilaatjes en trilaatjes (hierover in een volgende artikel meer) per e-mail af en CCt alle e-mails die hij zelf ontvangt naar de rest van de organisatie wel of niet voorzien van afgekorte boodschappen.

En natuurlijk BCCt hij daar waar hij kan om zijn superieuren te laten zien hoe hij goed hij alles onder controle heeft. Mocht het fout gaan dan heeft het in ieder geval niet aan zijn communicatie gelegen.

En als de echte mailmanager dan onverhoopt toch aan een vergadering deelneemt, dan zit hij continu zijn e-mails te lezen en natuurlijk te verwerken met nog kortere boodschappen via zijn smartphone.

Wil je weten hoe je deze mailmanager of een van de ander benoemde moderne managers het beste kunt overleven en wellicht hem zelfs wat effectiever gedrag kunt aanleren, neem eens contact op met mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

De belofte is in ieder geval een hilarisch moment van herkenning en wie weet kun je wat extra ondersteuning gebruiken.

Mocht je - en dat valt natuurlijk nauwelijks voor te stellen – jezelf als mailmanager herkennen en daar verandering in willen brengen, dan ben je natuurlijk ook van harte welkom.

NB: in dit artikel wordt over de mailmanager in de M-vorm gesproken, dit neemt niet weg dat er natuurlijk net zoveel vrouwelijke mailmanagers zijn.

Gerelateerde artikelen

AU!

Door:

Er is iets gebeurd. Iemand heeft iets gezegd, iets gedaan of juist nagelaten en ik voel me gekwetst. Begrijp je dat? Hoe zou jij je voelen als iemand die je dierbaar is zo onzorgvuldig met je omgaat?

Lees verder

FemNa40