Tegenwoordig koopt iemand niet iets door een getoonde reclame, maar omdat een goede bekende hem of haar iets aanbeveelt.
Met social media maak je daar juist gebruik van.
Social media: dé platforms waar mensen delen
Social media zijn online platforms waar je informatie met elkaar kunt delen op een makkelijke en leuke manier. Tekst, geluid, foto’s, video. Informatie, inspiratie, meningen en ideeën. Als ondernemer ken je inmiddels Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest en YouTube wel.
Op social media staat de websitebezoeker centraal. Hij of zij bepaalt wat er geplaatst wordt. Zijn of haar vrienden, familie, collega’s en anderen kunnen daarop reageren.
Mening vrienden, familie, collega’s is waardevol
Mensen praten op social media dus eigenlijk over dingen die zij belangrijk vinden. Dat doen ze met vrienden, familie en collega’s maar ook met andere ‘gelijkwaardige personen met dezelfde normen en waarden’ die ze er ter plekke leren kennen.
Ieder mens denkt onbewust: ‘Mensen die zijn zoals ik kan ik vertrouwen’. Social media is dé plek om dingen te delen met mensen die je vertrouwt. Ook als ‘dingen’ ervaringen met een product, dienst of bedrijf betreffen. Voel je ‘m al? De waarde van social media?
Mening van ondernemer/bedrijf maakt geen indruk meer
Als een persoon uit de vertrouwenskring van iemand vertelt over een goede ervaring met jouw product,
dienst of bedrijf, zal de ander dit onthouden. Helemaal wanneer de ander zelf ook behoefte heeft aan/op zoek was naar een soortgelijk product/dienst.
De mening van de ander maakt heel veel indruk, veel meer dan jouw ‘promotie’ over je product, dienst of bedrijf. Als ondernemer kun je hier op social media gebruik van maken. Doe je dat goed, dan zie je dat terug in meer klanten en meer omzet.